Vijf schokkende kenmerken van de fast fashion industrie

Fast Fashion kills 2

De Fast Fashion industrie krijgt de laatste tijd veel kritiek te verduren. Als tegengeluid besteden bedrijven in deze industrie miljoenen aan campagnes om hen in beter daglicht te zetten. Ze lanceren “bewuste collecties” of doneren een gedeelte van de opbrengsten aan goede doelen. Maar ondanks deze slinkse marketingtechnieken kunnen we niet om de waarheid heen: fast fashion is een van de smerigste industrieën ter wereld!

In dit artikel de “ugly 5”: dingen waarvan de industrie niet wil dat je ze weet…

1: De mode is ontworpen om je "out of trend" te laten voelen.

De mode wereld kende voorheen maar twee modeseizoenen: lente/zomer en herfst/winter. Tegenwoordig heeft de mode-industrie 52 “microseizoenen” per jaar. Nieuwe trends die elke week uitkomen hebben als doel dat wij zoveel en zo snel mogelijk kleding kopen. Deze modekalender, waarbij wekelijks nieuwe looks worden gecreëerd, is door deze bedrijven bewust opgezet om de klant zich al na één keer dragen off-trend te laten voelen. Het gevolg, terug naar de winkel natuurlijk.

2: "Kortingen" zijn niet echt kortingen.

Veel mensen houden van het idee om naar een outletstore te gaan om hun merkkleding tegen een fractie van de prijs te kunnen kopen. Helaas hebben sommige ‘overtollige’ of ‘onverkoopbare’ items die we denken te kopen, nog nooit eerder een designerlabel gezien. Sommige outletstores doen zaken met ontwerpers die designerlabels kunnen aanbrengen op de goedkoop geproduceerde kleding. Dus eigenlijk koop je gewoon kleding van een lagere kwaliteit tegen een lagere prijs.

3: Kleding bevat gevaarlijke stoffen zoals lood en andere chemicaliën!

Volgens het Center for Environmental Health verkopen populaire fast-fashion ketens nog steeds met lood besmette portemonnees, riemen en schoenen, deze producten bevatten boven het wettelijke voorgeschreven hoeveelheid lood. Het Center for Environmental Health richt zich op het verminderen van lood en chemicaliën in onze kleding. Lood kan bij jonge vrouwen tijdens de zwangerschap problemen voorzaken. Daarnaast kunnen de chemicaliën ons hormoonsysteem aantasten en lopen we zo een grotere kans op bijvoorbeeld hartaanvallen, beroertes en een verhoogde bloeddruk. Dit alles nog naast de pesticiden, insecticiden, formaldehyde, vlamvertragers en andere bekende kankerverwekkende stoffen waarvan we weten dat deze verwerkt zijn in onze kleding.

4: Kleding is niet gemaakt om lang mee te gaan.

De grote modeketens houden zich alleen maar bezig met één ding, winst! Deze winst is afhankelijk van onze wens om nieuwe kleding te willen dragen. Dus waarom deze wens niet een beetje helpen? Grote ketens produceren honderden miljoenen kledingstukken per jaar. Des de eerder deze kleding slijt, des de sneller we weer in de winkel staan om nieuwe kleding te kopen. Door het gebruik van textiel die steeds goedkoper gemaakt moeten worden, is het de kwaliteit waar we als eerste inleveren.

5: Kralen en pailletten zijn een aanwijzing voor kinderarbeid.

Hoewel er machines zijn die pailletten en kralen kunnen aanbrengen die op handwerk lijken, zijn ze erg duur en moet hiervoor fors worden geïnvesteerd door de kledingfabriek. Daarom is het hoogst onwaarschijnlijk dat een buitenlandse fabriek in de apparatuur investeert, vooral als de kleding die wordt gemaakt een waardegedreven fast fashion label heeft.

>> Lees verder: kinderarbeid in de kledingindustrie

Dus hoe kun je een meer bewuste consument worden? Het begint met jezelf op te leiden, in te lezen en je voornamelijk open te stellen voor verandering. Koop duurzame en eerlijke kleding! Koop lokaal, koop tweedehands en koop bij onafhankelijke ontwerpers. Wanneer we dit gaan doen kunnen we samen het verschil maken.

Meehelpen aan een betere wereld?

Help mee door op de hoogte te blijven van nieuws over duurzaamheid en sport. Beter voor jezelf én voor jouw omgeving!