✓ Volledig duurzame en eerlijke sportkleding

✓ Altijd gratis verzending

Gemiddelde beoordeling: ★★★★★

Fast Fashion kills 2

Fast fashion is een term die we steeds vaker tegenkomen. De fast fashion industrie heeft gezorgd voor een nieuwe standaard van zeer goedkope kleding. Dit is natuurlijk lekker voor de portemonnee, zeker, maar heeft de afgelopen 10 jaar achter de schermen ook meer kapot heeft gemaakt dan wij beseffen.

Wat is fast fashion?

Fast fashion is letterlijk vertaald “snelle mode”. Voorheen deden we jaren met een winterjas of spijkerbroek. Nu wisselt de mode meerdere keren per seizoen. Het gevolg is dat we sneller uitgekeken raken op wat we kopen en dus meer kleding willen kopen. En om als consument meerdere keren per seizoen nieuwe kleding te kopen moet het spotgoedkoop zijn. En dat is het!

Kort samengevat zijn de kenmerken van fast fashion:

  • Kleding is zo goedkoop mogelijk geproduceerd
  • Een hoge omloopsnelheid: meerdere mode trends per seizoen
  • Productie in lage lonen landen
  • Vaak milieu onvriendelijke productie
  • Ook dure kleding kan fast fashion zijn!

Dit alles komt met een zware prijs. Een prijs die achter de schermen grotendeels wordt betaald door mensen in ontwikkelingslanden én door ons milieu. Een prijs die voorheen voor de consumenten niet zichtbaar was, maar die nu gelukkig steeds duidelijker wordt.

fast fashion betekenis

Kritiek

Nu er steeds meer aandacht naar dit onderwerp gaat krijgt de Fast Fashion industrie de laatste tijd steeds meer kritiek te verduren. Consumenten worden bewuster en kopen meer eerlijke kleding. Als tegengeluid besteden bedrijven in deze industrie miljoenen aan campagnes om hen in beter daglicht te zetten. Ze lanceren “bewuste collecties” of doneren een gedeelte van de opbrengsten aan goede doelen.

Maar ondanks deze slinkse marketingtechnieken kunnen we niet om de waarheid heen: fast fashion is een van de smerigste industrieën ter wereld!

In dit artikel de “ugly 5”: dingen waarvan de industrie niet wil dat je ze weet…

1: De mode is ontworpen om je "out of trend" te laten voelen.

De mode wereld kende voorheen maar twee modeseizoenen: lente/zomer en herfst/winter. Tegenwoordig heeft de mode-industrie 52 “microseizoenen” per jaar. Nieuwe trends die elke week uitkomen hebben als doel dat wij zoveel en zo snel mogelijk kleding kopen. Deze modekalender, waarbij wekelijks nieuwe looks worden gecreëerd, is door deze bedrijven bewust opgezet om de klant zich al na één keer dragen off-trend te laten voelen. Het gevolg, terug naar de winkel natuurlijk.

2: "Kortingen" zijn niet echt kortingen.

Veel mensen houden van het idee om naar een outletstore te gaan om hun merkkleding tegen een fractie van de prijs te kunnen kopen. Helaas hebben sommige ‘overtollige’ of ‘onverkoopbare’ items die we denken te kopen, nog nooit eerder een designerlabel gezien. Sommige outletstores doen zaken met ontwerpers die designerlabels kunnen aanbrengen op de goedkoop geproduceerde kleding. Dus eigenlijk koop je gewoon kleding van een lagere kwaliteit tegen een lagere prijs.

3: Kleding bevat gevaarlijke stoffen zoals lood en andere chemicaliën!

Volgens het Center for Environmental Health verkopen populaire fast-fashion ketens nog steeds met lood besmette portemonnees, riemen en schoenen, deze producten bevatten boven het wettelijke voorgeschreven hoeveelheid lood. Het Center for Environmental Health richt zich op het verminderen van lood en chemicaliën in onze kleding. Lood kan bij jonge vrouwen tijdens de zwangerschap problemen voorzaken. Daarnaast kunnen de chemicaliën ons hormoonsysteem aantasten en lopen we zo een grotere kans op bijvoorbeeld hartaanvallen, beroertes en een verhoogde bloeddruk. Dit alles nog naast de pesticiden, insecticiden, formaldehyde, vlamvertragers en andere bekende kankerverwekkende stoffen waarvan we weten dat deze verwerkt zijn in onze kleding.

Wist je dat de sportkleding van Pure Sportswear volledig duurzaam is? Lees er hier alles over!

4: Kleding is niet gemaakt om lang mee te gaan.

De grote modeketens houden zich alleen maar bezig met één ding, winst! Deze winst is afhankelijk van onze wens om nieuwe kleding te willen dragen. Dus waarom deze wens niet een beetje helpen? Grote ketens produceren honderden miljoenen kledingstukken per jaar. Des de eerder deze kleding slijt, des de sneller we weer in de winkel staan om nieuwe kleding te kopen. Door het gebruik van textiel die steeds goedkoper gemaakt moeten worden, is het de kwaliteit waar we als eerste inleveren.

5: Kralen en pailletten zijn een aanwijzing voor kinderarbeid.

Hoewel er machines zijn die pailletten en kralen kunnen aanbrengen die op handwerk lijken, zijn ze erg duur en moet hiervoor fors worden geïnvesteerd door de kledingfabriek. Daarom is het hoogst onwaarschijnlijk dat een buitenlandse fabriek in de apparatuur investeert, vooral als de kleding die wordt gemaakt een waardegedreven fast fashion label heeft.

>> Lees verder: kinderarbeid in de kledingindustrie

Dus hoe kun je een meer bewuste consument worden? Het begint met jezelf op te leiden, in te lezen en je voornamelijk open te stellen voor verandering. Koop duurzame en eerlijke kleding! Koop lokaal, koop tweedehands en koop bij onafhankelijke ontwerpers. Wanneer we dit gaan doen kunnen we samen het verschil maken. Slow fashion is in opkomst!

Meer van dit soort artikelen?

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor de (maandelijkse) Pure Sportswear nieuwsbrief. Beter voor jezelf én voor jouw omgeving!

Je leest over Fast Fashion

Wat goed! Verandering is hard nodig. Wil je onze gratis 4-delige informatie serie ontvangen over eerlijke mode en duurzame kleding?