Goede voornemens?

waarom mislukken goede voornemens

De strijd tussen goede voornemens en slechte gewoontes

Elk jaar in januari stromen de sportscholen weer vol met mensen die met de beste bedoelingen beginnen aan hun goede voornemens. Ruim twee maanden later en de sportscholen zijn weer zo goed als leeg. Superfijn natuurlijk voor de sporters die de rest van het jaar door kunnen trainen in een heerlijke rustige sportschool, maar hoe komt het toch dat veruit de meeste goede voornemens stranden?

Je begint eigenlijk al met een achterstand. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat januari de slechtste maand is om met je goede voornemens te starten. Dit heeft te maken met de mindset. Aan het einde van elk jaar kijken we naar de goede en slecht punten van afgelopen jaar en komen we er achter dat we dat we het volgende jaar écht gezonder willen gaan leven. De extra kilo’s die we aangekomen zijn gedurende het jaar, met als hoogtepunt natuurlijk de kerstdagen, zorgen er voor dat een gezondere levensstijl in de top 3 van goede voornemens staat.

De voornaamste reden dat 98% van deze voornemens binnen 3 maanden stranden heeft niet te maken met onze intenties, maar we realiseren ons simpelweg niet wat er komt kijken bij het daadwerkelijk uitvoeren. De sleutel tot het laten slagen is discipline en regelmaat. Dit terwijl we zo makkelijk terugvallen in onze oude gewoontes.

De meeste mensen zien in hun gedachte al een fittere versie van zichzelf en hoe fijn dat moet zijn. Een positieve mindset is het halve werk! Dit is het punt waar het juist fout gaat en waar we allemaal intrappen. Positief denken is absoluut goed, maar je moet het er niet bij laten. Om er voor te zorgen dat je jou goede voornemens behaald moet je haalbare doelstellingen neerleggen en streng zijn voor je zelf. Spreek met je zelf af dat je bijvoorbeeld maandag, woensdag en een weekenddag sport. Ook wanneer je geen zin hebt. Hoe vaker je jezelf over die drempel heen zet, hoe makkelijker het de volgende keer lukt.

Wees streng voor jezelf, maar ook realistisch. Vergelijk jezelf niet constant met je uiteindelijke einddoel, dat kan demotiverend werken. Dit is misschien een cliché, maar het gaat echt met kleine stapjes. Ieder stapje vooruit is goed. Deze stappen kun je zetten op meerdere gebieden. Een keertje extra sporten in de week, of juist een langere sessie, maar ook juist eens die borrel laten staan is een stap in de goede richting!

Het jaar is in volle gang, de lente komt eraan, maar dat betekent niet dat jouw goede voornemens voor 2018 nu zijn. Er zijn nog genoeg maanden over om aan jezelf te werken! Denk goed na over wat je wilt bereiken, breek dit op in kleine stapjes, wees realistisch en hou dit vol. Jij kan dit =)

Sharing = caring
Interessant artikel? Help ons in het verspreiden van ons missie door dit artikel te delen op je favoriete social media kanaal: