Sporten op vakantie

sporten op vakantie

Dagelijkse routines zoals werk, die eeuwige file kunnen je flink uitputten. Vakantie is een perfecte manier om daar even een break van te nemen een weer helemaal op te laden. Voor mensen die graag sporten is de vakantie vaak dubbel: het betekent vaak ook een break van die heerlijke sportroutine. En dat is dan weer een minpunt.

Sandra Wheatley is sociaal psycholoog. Zij vertelt over de mentale gevolgen van een break nemen van je sport routines. Haar antwoord is geruststellend: “Het is vaak ontzettend goed voor je om eventjes een tijdje niks te doen. Om eens helemaal niet fysiek in actie te gaan.” 

Maar, er zijn ook mensen voor wie deze geestelijke gezondheidsvoordelen er niet zijn. Die worden juist gek. “Er is geen goed of fout. Ieder mens is anders.” Haar advies: probeer het gewoon eens. Werkt het niet, dan weet je het ook. Je begeeft je dan wel in een luxe positie. Voor veel mensen is motivatie voor sporten juist lastig als ze lekker op vakantie zijn.

Ben je iemand die juist graag sport op vakantie? Of iemand die het graag wilt proberen en juist niet de motivatie heeft? Wij helpen je! Hier zijn 7 praktische tips om te sporten op vakantie!

1: Reset je verwachtingen

Dat klinkt misschien als een flauwe eerste tip, maar echt, dat gaat je ontzettend helpen. Je weet gewoon dat je nooit je volledige sportroutine kunt voortzetten tijdens je vakantie. Als je niet jouw verwachtingen bijstelt zal je alles ervaren als ontevreden. Wees realistisch. Als je 40% doet van wat je thuis had gedaan, ben je best goed bezig!

2: Doe je huiswerk

Bekijk van te voren welke mogelijkheden je hebt om te sporten op je vakantie. Veel luxere hotels hebben goede sportscholen waar je gebruik van kunt maken. Ook handig om te weten of er een park is in de buurt waar je kunt hardlopen.
hardlopen op vakantie

3: Kom voorbereid

​Er zijn genoeg sportartikelen die in het zijvakje van je tas passen, maar waarmee je toch aardig uit de voeten kunt. Denk aan een springtouw. Hiermee kun je aardig wat calorieën verbranden! Ook is bijvoorbeeld een weerstandsband goed voor verschillende workouts.

4: Take some steps!

De gemiddelde vakantieganger loopt wat af. Een stad bezoeken, naar de markt of een museum. Dit is al een voordeel en kun je verder uitbreiden! Neem een stappenteller mee (of download een app op je telefoon). Het zou mooi zijn als je iedere dag 10.000 stappen kunt maken. Zodra je het bij gaat houden weet je precies hoeveel je nog moet doen!

5: Ga voor avontuur

Een vakantie leent zich uitstekend voor nieuwe ervaringen. Huur eens een fiets, een kayak of neem een aantal surflessen. Maar ook een stukje op de waterfiets is al heerlijk. En het mooie van alles: met deze activiteiten verbrand je nog aardig wat calorieën ook!

6: Zwemmen

Een zonnige bestemming? Dan is er altijd wel een zwembad, meertje of strand in de buurt. Zodra je een dagje aan het water doorbrengt kun je daar je voordeel mee doen. Je kunt een half uurtje baantjes trekken. Te saai? Dan kun je zorgen dat je ieder half uur even een stukje zwemt. Dat is ontzettend goed voor je, en nog leuk ook:)
zwemmen als sport op vakantie

7: Workouts die je overal kunt doen

Voor bovenstaande tips heb je een park nodig, de zee of een springtouw. Natuurlijk zijn er ook workouts die je overal kunt doen. Overal, zolang je maar een vierkante meter vloer tot je beschikking hebt. De volgende blog gaat over deze workout en wordt later gepubliceerd!

Meer van dit soort artikelen?

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor de (maandelijkse) Pure Sportswear nieuwsbrief. Beter voor jezelf én voor jouw omgeving!