Nieuwe kleding vernietigd

vernietiging nieuwe kleding

Vernietigen van splinternieuwe kleding. Gebeurt dat? Ja: Jaarlijks worden ruim 1,2 miljoen nieuwe kledingstukken vernietigd volgens een schatting van MVO Nederland. Deze kledingstukken gaan in de shredder of worden verbrand in de oven.

Waarom?
Onderzoeksbureau Conclusr deed hier onderzoek naar in opdracht van MVO Nederland. Ze ondervroegen 379 winkeliers en groothandelaren en daarbij nog eens zeventig internationale kledingproducenten. Zij ondervonden dat er ieder jaar zo’n 21,5 miljoen kledingstukken niet worden verkocht door winkeliers.

Een deel hiervan gaat naar goede doelen of via handelaren naar bijvoorbeeld outlets, maar ruim 1,2 miljoen kledingstukken dus niet. Deze worden vernietigd. Splinternieuw, ieder jaar weer. Waarom? Als de kleding niet zou worden vernietigd kan deze restkleding volgens de producenten de markt verstoren en zou dit slecht zijn voor het imago van de merken en winkels. Zonde, vindt MVO (en wij ook). En vooral: slecht voor het milieu. Want het produceren van kleding kost veel energie en heeft een grote impact op milieu. Dit natuurlijk los van duurzame en eerlijke kleding merken en winkels.

Wat kunnen we hier van leren?
Bovenstaande aanpak van de kledingindustrie komt neer op een push-strategie: een product wordt aangeboden en als het ware door het distributiekanaal geduwd, gedreven door marketinginspanningen. Er wordt dus eerst geproduceerd, daarna gekeken hoe het kan worden verkocht. Daar tegenover staat een pull-strategie: nadat de vraag is ontstaan wordt er geproduceerd.

De pull-strategie klinkt natuurlijk ideaal, maar je kan als bedrijf bijna nooit helemaal vraag gedreven werken. Wij zouden bijvoorbeeld niet willen dat jij 8 weken levertijd hebt op je aankoop! Maar je kunt hier wel al heel ver in gaan met vrij kleine gevolgen voor de consument. Zo is ons productieproces helemaal ingericht volgens het Just in Time principe. Daarnaast vullen we onze voorraad pas aan als de bodem bijna in zicht is. Het kan hierdoor zijn dat we een keer ‘nee’ moeten verkopen (of eigenlijk ‘kom alsjeblieft later terug’), maar dit is zo veel beter voor het milieu. We zijn er van overtuigd dat onze volgers dat ook vinden en hanteren dan ook met overtuiging deze strategie.

Meehelpen aan een betere wereld?

Help mee door op de hoogte te blijven van nieuws over duurzaamheid en sport. Beter voor jezelf én voor jouw omgeving!