Hydratatie tijdens het sporten

hydratatie tijdens het sporten

Voldoende water drinken gedurende de dag is belangrijk. Tijdens het sporten is misschien nog wel belangrijker.. Maar wat, hoeveel en wanneer moet je drinken tijdens het sporten?

Waarom is hydratatie belangrijk?

Je lichaam gebruikt vocht om de temperatuur te reguleren. Een manier van temperatuurcontrole die we allemaal kennen is zweten. Daarnaast speelt vocht een belangrijke rol bij verschillende andere systemen in het lichaam. Zo is vocht essentieel voor je organen, spieren en hersenen om te kunnen functioneren. Een vochttekort, dehydratatie genoemd, heeft dan ook een negatieve impact op zowel je fysieke als je cognitieve prestaties.

Hydratatie voor prestatie

Vochtverlies heeft dan ook een direct negatief effect op je sportprestaties. Onderzoeken hebben aangetoond dat, bij verlies van 1% of 2% van je lichaamsgewicht aan vocht, je spieren al 10% minder presteren. Bij grotere vochtverliezen, vanaf zo’n 4%, zul je merken dat je vermoeid raakt, zware benen krijgt en sneller buiten adem raakt. Die 4% vochtverlies zit je overigens niet zo snel aan. Dan moet je bijvoorbeeld een goed uur bezig zijn op een warme dag (zonder te drinken).

Water of sportdrank?

Veel onderzoekers zullen je vertellen dat je enkel water nodig hebt om te hydrateren. Met dat antwoord is op zich niks mis, maar water is niet in alle situaties de beste optie. Zodra je voor langere perioden veel zweet, bijvoorbeeld bij duurtrainingen en/of tijdens warm weer, verlies je niet alleen water maar ook de mineralen natrium en kalium. Dit is simpel te herkennen aan de witte zoutstrepen op je gezicht en kleding na je training. Om beter te herstellen is een sportdrank met elektrolyten een goed idee. Dit zorgt ervoor dat je zoutgehalte weer wordt aangevuld. Overigens schijnt kokoswater vol met elektrolyten te zitten, misschien een betere optie dan een sportdrank.

Let wel dat je het zoutgehalte alleen na je sportsessie weer kunt aanvullen en niet van te voren “bufferen”. Bijvoorbeeld een zouttablet nemen voor het sporten is nutteloos omdat het extra zout op dat moment niet nodig is en door je lichaam wordt afgevoerd in je urine.

Geen dorst?

Toch drinken! Dorst is natuurlijk een signaal van je lichaam dat je moet drinken, maar je kunt hier niet altijd op vertrouwen. Er zijn andere manieren om te bepalen of je genoeg drinkt. Een manier die hardlopers en andere duursporters gebruiken is het berekenen van de zweetproductie. Dit kun je simpel doen door je kleding te wegen voordat je gaat sporten en erna. Daarbij is het belangrijk bij te houden hoeveel je dronk tijdens je training. Elke kilo die je kwijt bent staat vervolgens voor 105 centiliter water. Je hoeft niet álles aan te vullen, maar zorg dat je in ieder geval in de buurt komt.

We weten allemaal dat sporten gezond is, maar daarbij moet je dus wel de vochtbalans in je lichaam optimaal houden. Dit zorgt voor betere prestaties én helpt problemen te voorkomen. Na dit alles moet het ook gezegd worden dat je ook teveel kunt drinken. Niet overdrijven dus!

Meehelpen aan een betere wereld?

Help mee door op de hoogte te blijven van nieuws over duurzaamheid en sport. Beter voor jezelf én voor jouw omgeving!