Binnen of buiten sporten?

binnen of buiten sporten

De dagen zijn kort, het is koud en de eerste winterse buien zijn al gevallen. Wat doet dat met jouw sportsessies? Trotseer je buiten de kou of kies je toch voor binnen in de sportschool of een groepsles? Naast de kou zitten er verschillende voordelen en nadelen aan binnen of buiten sporten. Sommige voor de hand liggend, andere meer verrassend. Zo zijn wij als natuurliefhebber een grote fan van buiten sporten, maar hier blijken toch ook nadelen aan te zitten. We zetten ze hier voor je op een rijtje.

Voordelen van buiten sporten

Sporten in de buitenlucht geeft je meer energie dan binnen! Onderzoek gepubliceerd in het Environmental Science and Technology Magazine toonde dit wetenschappelijk aan. Zo lieten ze mensen een half uur wandelen. Van de groep die buiten wandelde voelde 71% zich minder gestrest terwijl 72% van de mensen die binnen wandelde zich juist meer gestrest voelden!

Naast meer energie brengt buiten sporten ook een gevoel van zen. Zo toonde een ander onderzoek aan dat sporten in de buitenlucht het concentratievermogen verbeterde en zorgde voor een meer heldere mindset. Dit komt volgens de onderzoekers door het gevoel van verbondenheid met de natuur. Hierdoor stijgt je gevoel van welzijn. Daarbij krijgt stress in de toekomst minder kans zich te ontwikkelen.

De belangrijkste bron van vitamine D is zonlicht. Vitamine D is belangrijk voor de opname van calcium en fosfor, maar speelt ook een belangrijke rol bij de instandhouding van de weerstand en een goede werking van de spieren. In de winter zijn de dagen kort en is de zon daarbij minder sterk. Je krijgt dus minder vitamine D binnen. Door je sportsessie naar buiten te verplaatsen behaal je dus dubbel voordeel!

Tot slot een hele basale reden, maar voor veel mensen relevant: de kosten. Een paar schoenen heb je sowieso nodig, maar buiten rennen is vanaf dat moment gratis. Meer van de krachttraining? Er zijn tegenwoordig op steeds meer plekken calisthenics parken waar je gratis kunt trainen.

Nadelen van buiten sporten

Helaas zitten er ook nadelen aan buiten sporten. Vaak is de buitenlucht verontreinigd, bijvoorbeeld door uitlaatgassen. Als je inspanning levert haal je dieper adem en staan je bronchiën meer open dan in rust. Daarbij haal je vaak adem door de mond waardoor lucht minder gezuiverd wordt als door de neus. Hierdoor is luchtverontreiniging een dubbel nadeel. Zo ontdekten Australische onderzoekers dat een lage concentratie luchtverontreiniging bij een hardloper evenveel schade aanricht als een hoge concentratie bij mensen in rust.

De kou kan natuurlijk vervelend zijn, maar daarnaast is het deze tijd van het jaar ook vroeg donker. Dit kan voor hardlopers en fietsers voor gevaarlijke situaties zorgen. Zeker tijdens de spits (in combinatie met regen) vallen hardlopers minder goed op voor automobilisten. Zorg er dan ook voor dat je opvalt! Draag reflecterende kleding en zorg voor verlichting.

Voordelen van binnen sporten

Ten eerste: het is warm en droog. Dit is voor veel mensen al de belangrijkste reden om de sportschool in te gaan deze tijd van het jaar. Daarnaast biedt een sportschool alles onder één dak: je hebt er alle soorten cardio, groepslessen, krachttraining en een breed aanbod aan apparaten. Vervelen hoeft ook niet want meestal kun je tijdens je cardio sessie tv kijken.

Veel sportscholen bieden tegenwoordig de mogelijkheid om je statistieken bij te houden. Zo weet je precies welke snelheid je vorige week behaalde op de loopband of hoeveel kilo weerstand je had op een apparaat. Met deze kennis kun je doelen voor je huidige sessie stellen waardoor je gestructureerd progressie boekt. Buiten is zoiets veel lastiger omdat je altijd met factoren zit waar je geen invloed op hebt. Denk aan een stoplicht dat net op rood springt terwijl jij er net lekker in zit.

Of je nu een groepsles volgt of zelf aan het trainen bent, in de sportschool zijn er altijd professionals aanwezig die je kunnen helpen. Dit kan bijvoorbeeld voor het opstellen van een trainingsschema, maar ook bij het correct uitvoeren van een oefening. Daarnaast hebben de grotere sportscholen vaak fysiotherapeuten aanwezig.

Nadelen van binnen sporten

Binnen sporten heeft helaas niet alleen maar voordelen. Al die mensen die op elkaar gepakt hun oefeningen aan het doen zijn, dat kan nog wel eens zorgen voor irritaties. Mensen die vaak in de sportschool komen zullen herkennen dat het dan erg warm kan worden. Denk er dan ook aan om tijdens het sporten goed te drinken! Daarbij is een sportschool vaak een broedplaats voor bacteriën.  

Hoogleraar radiochemie Bert Wolterbeek deed onderzoek naar het binnenklimaat van elf fitnesscentra in Lissabon. Samen met collega’s bekeken ze de luchtkwaliteit van de spinningzalen, pilates studio’s en de zaal voor krachttraining. Wat bleek: de concentraties kooldioxide, formaldehyde en fijnstof bleken boven de vastgestelde norm te liggen. Dit was nog meer het geval tijdens de drukke uren waar mensen veel kooldioxide uitblazen en ervoor zorgen dat stofdeeltjes opdwarrelen. De formaldehyde was afkomstig van het ontsmettingsmiddel waarmee vloeren en apparaten werden gereinigd.

Conclusie

Sporten is gezond, maar dit binnen of buiten doen komt met voor- en nadelen. Toch moeten de nadelen wel in hun perspectief worden geplaatst. Zoals ook al in het Australische onderzoek werd aangegeven: je kunt nog beter door een stadscentrum rennen dan de hele dag binnen zitten. Lichaamsbeweging blijft gezonder dan de nadelen die er aan verbonden kunnen zijn. Daarnaast zouden wij gaan voor een mooie mix van binnen en buiten sporten. Laat dan het weer maar de bepalende factor zijn =)

Meer van dit soort artikelen?

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor de (maandelijkse) Pure Sportswear nieuwsbrief. Beter voor jezelf én voor jouw omgeving!

Meer van dit soort artikelen ontvangen?

Schrijf je dan in voor onze maandelijkse nieuwsbrief!